Citrina


Aurora Borealis ] Ling ] N-1010 ] Lady in Red ] [ Citrina ] SKIFF II ] N-1014 ] Dice ]

 

Home
Up

Historie om Citrina - ex Miss Banos

Ola Schjerven kjøpte Miss Banos i 2003 og døpt om til Citrina

Markus Gamenius kjøpte Miss_Banos for 3,5 år siden en gul Gambling i Gøteborg. Den hadde d a seilnummer S2.

Den er nå tollet inn i Norge og har fått seilnummer NOR 9228. Sist sommer seilte jeg henne ned til Kanariøyene og drar videre over atlanteren etter Jul. Min kone og jeg har tatt oss fri og regner med at di kommer til å seile hele veien rundt, hvis alt klaffer.

Båten går nå under navnet "Miss Banos" og er gul. Det var hun også når hun ble bygget i 72 og solgt til Sverige. Hun er fortsatt gul, etter at Bærum Plastservice totalrenoverte skroget for 1 år siden.

Den første eieren isolerte henne med doble vinduer for å kunne bruke henne til vinterseiling. I 76 satte han inn en ny motor, en VP MD2B. Denne sa dessverre takk for seg på vei ned til Kanariøyene. Dette har medført at jeg har måttet kjøpe en ny motor, og valget falt på ene av markedets beste; Beta Marine. De er ikke spesielt godt kjent her i landet, men er meget vel ansett på de Britiske Øyer. Et annet poeng med å velge Beta er at de tilpasser motorfestene slik at man kan sette motoren på de gamle festene. Dette sparer enn for masse bry. Hvis jeg ikke husker helt feil er betegnelsen 1503 og den er på 37,5 hk, med andre ord en kraftig motor til denne båten. Motoren står forresten montert foran ved masta, og det skal den fortsette med.

Ellers kan jeg fortelle at båten er identisk med Gamblingen "Prolific III" i den svenske boka "300 Båtar i test". Det som ikke kommer frem i den artikkelen er at hun har fått forlenget sin MH rigg med 0,75 meter, og bommen med 0,4 meter. Med andre ord har hun relativt mye seil.

Hun er utstyrt med blykjøl, det vet jeg ikke om er standard, jeg har i hvertfall sett gamblinger med jernkjøl.

Linge har tegnet et nytt ror til denne båten (tror det skjedde i 76) som er dypere enn orginalroret. Resultatet er at hun seiler bedre på unnavind. Hun slipper heller ikke så lett med roret under spinnaker seiling i friskt vær.

 

 


Please send corrections and suggestions to: